- …
- …
- …
- …
Des del 1962
MÉS DE 50 ANYS D'HISTÒRIA
BREU HISTÒRIA
La nostra escola des dels seus inicis
Era l’any 1962. S’inaugurava el Concili Vaticà II. La comarca del Vallès es veia greument afectada per la tromba d’aigua que va caure el 24 de setembre. Barcelona rebia el dia de Nadal amb una de les nevades més grans de la seva història. A la barriada del Poble Nou de Manresa, parròquia de S. Josep i concretament al carrer Major 116, començaria la nostra tasca educadora.
El sacerdot manresà, Dr. Mn. Lluís Gomis i Cornet, tenia en ment la idea de fundar en aquell edifici de la seva propietat, un centre catequístic cultural i educatiu. Gran admirador de D. Andrés Manjón, buscava una institució religiosa que es consagrés a aquell projecte i va tenir coneixement de les Avemarianes, que tres anys abans s’havien instal·lat a Barcelona, a la barriada de Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat, desenvolupant la seva tasca educadora en el Col·legi del “Casal dels Àngels”.Després de diferents entrevistes amb les Avemarianes i d’un viatge a Benimàmet per parlar amb la Mare General, en aquell estiu s’acceptà la Fundació. Viatjaren a Manresa, primer dues Avemarianes i després la Mare General, i quedà convingut que en el mes de desembre s’obriria el Col·legi. La casa era petita i havia d’acondicionar-se per començar, en principi amb una sola classe. Però aviat vam rebre l’ajuda del rector de la parròquia, Mn. Planas, que posà el parvulari Parroquial a disposició de les Avemarianes per realitzar i ampliar la seva tasca educadora.
L’arribada a Manresa de les quatre primeres Avemarianes estava prevista pel dia 29 de setembre però, a causa de les inundacions sofertes aquells dies, es realitzà el divendres 4 d’octubre, festa de San Francesc d’Assís.EL NOSTRE FUNDADOR
MIGUEL FENOLLERA ROCA
BIOGRAFIA
Miguel Fenollera Roca neix a València el día 7 de juny de 1880 dins d'una família acomodada i profundament cristiana. S'educa al col·legi de Sant Josep, dels Jesuïtes.
Acabats els estudis de batxillerat ingressa al Seminari de València on cursa els estudis obligatoris per sacerdot i de Doctorat en Sagrada Teologia i Dret Canònic. És ordenat sacerdot el 19 de desembre de 1903 .
Al llarg de la seva vida Miguel Fenollera realitza una intensa activitat de servei des de tres vocacions: SACERDOT, FUNDADOR I PEGAGOG.
Mor sobtadament a València el dia 3 de maig de 1941.
Sacerdot
Serveix a la diòcesi de València, exercint càrrecs de gran responsabilitat i participant en l'acció social catòlica del moviment obrer espanyol de principis del segle XX.
Aquest compromís social li arriba pel contacte i amistat amb el jesuïta Pare Antoni Vicent, iniciador del moviment catòlic social.
A través del Pare Vicent coneix a D. Andrés Manjón i les seves escoles de l'Ave Maria de Granada, quedant molt impressionat.
Fundador
Viatja a Roma, on el Secretari d'Estat del Vaticà Merry del Val, i el Papa Pius X l'animen i beneeixen la idea de fundar un Institut religiós, l'Institut de Religioses Operàries del Diví Mestre - Avemarianes - amb la finalitat d'educar els més desafavorits des del carisma de l'Educació en la dignitat humana i cristiana de la família a través de l'escola.
L'11 de març de 1910 Miguel Fenollera obre la seva primera escola de "L'Ave Maria" a la barriada de 'Carolinas' de Benimàmet-València. El setembre de 1916 funda l'escola de L'Ave Maria a Bilbao i l'abril de 1928 la de Vallecas, a Madrid, ambdues en barris obrers de les perifèries d'aquestes ciutats.
Pedagog
Miguel Fenollera integra en la seva pedagogia el pensament educador de l'Ave Maria de Manjón i l'enriqueix amb la seva pròpia intuïció pedagògica i els viatges "d'exploració pedagògica" que realitza per diverses ciutats d'Europa.
Gran estudiós dels corrents educatius i pedagògics més innovadors del seu temps, formula els seus propis principis pedagògics, identificant "L'Ave Maria" com una escola activa i lúdica:
“Aprender haciendo”, “Enseñar deleitando” y “Aprender jugando”.
Emprenedor incansable, dissenya i aplica diferents recursos didàctics i metodològics novedosos per a l'època: mapa d'Espanya en relleu, 'rayuela' d'història sagrada, gràfics, procediments de lectura, projector de diapositives i altres recursos intuïtius els quals, junt amb els seus escrits i principis pedagògics, el converteixen en un dels pioners de l'escola renovada a l'Espanya de principis del segle XX.